Thursday, 10 September 2009

Kad Raya

Salam.

Aaa. Sorilah 'kad raya' tok sekda gamba perhiasan bunga-bunga/mesjid/ketupat/merecun/lirik lagu raya rah depan kaver kad/katon-katon tengah beraya. Lagu raya dalam kad raya rega enam ringgit nok ada muzik bila kad dibukak, pun sekda juak. (Nota: Malas nak ngengkah wijet lagu raya rah tepi blog tok.)

Eniwei.

Pakaba tek? Udah sungkei? Mestilah udah nak. Mun belom ya, kitak urang nanggoh sungkei kah? Atopun nak mecah rekod berposa tanpa bersungkei duak ari stret? Mmmhh. Sampei juak mun mena gia. Urang nok sik perenah tebik posa/ninggal posa/batal posa/posa yok-yok lam idupnya gik sekda gia.

Gine persediaan k raya tek? Dah okey? Dah pasang langser menyin-menyin nok spark ngan kain sarong kusyen? Dah muang debu-debu rah blakang kebinet tibi? Udah nyuci bunga hiasan nok kitak urang eksen madah ya bunga idup tapi hakikatnya bunga pelestik dibeli rah kedei Fah Kompeni di Gambir Strit? Udah miker nak molah kueh kah atopun meli jak kueh rah Taka/Mita? Udah nguja baju raya duak tiga kali k dapatkan mood raya? Mun lom meli baju raya, udah serbei baju/kain tudong/sabok/selendang rah SES Pesona/Almas/Kamdar/Saleh Ahmad/stol-stol depan Kepsi Pija Hat rah Satok? Udah miker tema raya tak urang kali tok?

Mek urang udah ada tema k raya kohh. Uuu. Boh jeles.

Selaras dengan keadaan ekonomi dan dasar bajet domestik masa tok, tema raya mek urang taun tok ialah...jengjengjenggg...Air Asia (tagline: Now everyone can beraya!). Sooo...mun nak datang rumah raya klak, sila mbak gelas dikmpun, tapak suduk gerpuk dikmpun okehh. Sediakan juak angpau skali (duit keretas kaler gadong tua ngan engkodok sahaja). Mek urang hanya nyedia kusi meja jak k tak urang dudok. Mun mok on kipas rah rumah saya, tak urang perlu bayar. Mun mok on ekon, lain gik cas. Mun nak nangga tibi atopun makei toilet, perlu juak mayar. Tapi boh bingong uols! Sebab mek urang ada nyedia makan minum. Cuma tek, tak urang perlu bayar lah (bubor manok insten - RM7, megi kari - RM6, aek lemened - RM5, milo/kupi/teh - RM4, aek minerel - RM4, etc.). Arap maklum.

Ritok tek sidak rah opis mukak lagu raya Aisyah "Pulanglah" nerin-nerin. Alu pandei rasa syahdu indah. Adoheh. Dalam rasa lemah nak raya tok, ada juak rasa sayang kamek ngan raya koh. Hm. Pi nak, Raya Aji juak paling bes. Simple jak. Mun raya posa tok, nok sik wajib jadi wajib. Sekda istilah simple-simple taem beraya posa. Suma mok over the top. Lemah na. Tapi nak, raya posa skali setaun jak, jadi...redha jaklah and bergumbira jaklah o, k nanda tamatnya bulan posa (waima lam ati tok bagei terguris-terobek-terbisak bila nangga nemiak kecik nerimak angpau berpeket-peket tapi saya sekdooo).

Hm.

Kamek tok sengaja merik 'kad raya' tok awal-awal. Bab kita sik tauk umo kita sampei sine, jodoh kita ngan sapa, rejeki kita banyak ne, idup kita cemne...ne lah tauk sik bertemu agik, jadi kamek nak mintak maap ngan tak urang suma, mun tersalah kata, tersilap bahasa, terguris ati, terguro kasar, berutang ngan tak urang pa indah kah, berjanji tapi sik tepati kah. Kita tok mun dah kotan suk kedirik, alu lupak olahan dikmpun sampei ada juak taem berperangei sik semperna indah. Tup-tup eh, kita sik berjumpa/berkontek pastok. Ne tauk bah nak. Tup-tup eh, toklah las can kita nak bermaapan. Ne tauk bah nak. Jadi bagus awal-awal bermaapan sebelom terlambat. Sebab kita sik tauk bah nak.


Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maap zaher dan batin.

Wassalam.

Dengan ingatan tulus ikhlas,
Zatil A. S.

16 contengan:

Razak said...

Salam zatil:

Sekda booking online tek bila mok pegi beraya umah kitak tek...mun ada boleh mayar ma k kedit kad sik???...hahaha

AmirFX said...

Yohhhh.. Mun cemya, utang jak dolok(k kad ceredit)... Salam Raya juak buat Scha Atil n family... Besar dah rangdara tok ehhss... Bila nak nikah tek? haha... soklan last ya glemer gilak... Semoga Raya tok kelak Atil sekda supan2 gik kedak ari biasa... yahhh.. Ampun kan kmk k?! haha..

erolnukman said...

ok..kmk maaf kan ktk..lain kali jgn polah gik k..hahahaha!
tp masa kecik juak braya nang best..feel nya lain mcm ckit.kasut,baju,seluar,stokin smua baru..mbiak laki femes ngan sluar jeans,baju super hero.mun sik pun baju fido dido.kekeke..rempuan lain gik..baju gaon ngerembang2,kak ya kasut tiktoktiktok(tumit tinggi)konon nya tek..btul sik til?hehehe..
apa2pun SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI juak utk ktk dari kmk 3org branak.Mun da silap salah mintak hampun manyak2..
Raya tahun tok sik balit kampung?hehehe

khairul onggon said...

Ya baruk raya in advance aihhh... aoklah.. giney gaya mun kmk mok self check-in umah ktk? ehhh.. kan ktk makey tema air-asia nak? ehehehehe... Air Asia nakka ada self check-in mun sik embak beg byk2.. Kmk embak tapak cangkir jak ehek..

Maap jahir batin Jatil walaupun kmk tauk ktk sik selesa mun kmk dtg umah ktk nait tosikal.. eh eh.. kmk kan dah mintak ampun tek pahal ktk nyinsin lengan sambil megang senduk ya? larikkkkk.....

Ms Tikot said...

Semangat nak beraya dah tiba nya tok... selamat hari raya utk ktk. Maaf Zahir & Batin ;-))

KHaiRuL aNTaSHa said...

hehe..ya baruk..jatil karbuyanto..neyndak in advance..mun dah balit kalimantan barat kelak alu sikpat ber online agik..hehe..ampun..ampun..*ampun n maaf hanya di pagi raya jak*..yerrr..apa pun til, kmk mntak maaf juak lah atas keterlanjuran kata yerrr..kelobaan bicara, keterngegehan tetak ngan ktk selamak tok..yerrr..pnjg berjela jak lok..hahaha..maaf zahir batin..sila tuntut hadiah anda dr Al fateh ariya..udah berkulat koh...yahhh...

mat said...

nang semangat lah nak beraya tok..
apa-apa pun, selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya aidilfitri yang bakal menjelang 8 hari lagik...hehehe

Faizal n Fashitah said...

Selamat Hari Raya Syarifah Zatil Aqmar Wan Sarkawi.. Andai terkasar tersilap bahsa, terover superimpose, etc.. mek pohon ampun maaf zahir dan batin aaa ehek. Ermmm untok raya taun tok, umah mekurang bertemakan Titanic ehek. Kira tek tok lak penjan pintu suma tutup rapat.. sebab masin2 karam lam bilit.. molah hal masin2 ehek XD

dukunlintah plk said...

"Kamek tok sengaja merik 'kad raya' tok awal-awal. Bab kita sik tauk umo kita sampei sine, jodoh kita ngan sapa, rejeki kita banyak ne, idup kita cemne..."

hmmm.. bukan jodoh ktk ngan apek bermotosikal ka???

maaf zahir batin :p

Rashad said...

kepada,
zatil aqmar sarkawi

selamat ari raya, maap zahir dan batin...

daripada,
rashad yousef dan tunang, anisa abdul hamid

kad raya haruslah dibalas ngan kad raya nakkk. :)

raya datang rumah!

Su iJamm said...

sik tertahan aikmata mek nengar ucapan alu-aluan ktk ya... isk..isk...

SEN said...

dikesempatan ini saya maok juak mengucapkan selamat hari raya dan mahap zatir dan batin k zatil serta keloarga..klak ada kuih2 raya ya tgglkan la sikit, post jak ke ctok eheh..

Kelebar Malam said...

selamat menyambut kehadiran lebaran yg akan tiba. semoga kehidupan kita akan lebih bermakna dlm ketakwaan kehidupan sbg ummah d muka bumi ini. semoga ktk pjg umor dan murah rezeki...

Titil said...

Bang Razak,
Oh. Boleyyy. Tapi Visa dan Mastercard sajer.

Amir TummyTrim,
Haha. Aok, soklan ya nang soklan cepu emas. Kitak tek bila gikk? Ehem ehem.

Cekgu Erol,
Hahah. Mena, mena. Nang rasa kool mena la berpesen gia. Haha.
P.S. Aoklah, aoklah, kamek sekda kampong, kitak ada kamponggg.

Bang Onggon,
Yer. Bercek-in cek-in indah. Kehkeh. Aihh. Agik juak ungkit sal tosikal *nikam sendok rah En. Onggon*

Kak Tika,
Siklah. Ehe. Kamek salunya rasa feel nak raya bila nengar takbir raya masa malam sebelom ya :)

Mbak Aerol,
Waduh waduhh. Taun ini saya enggak balik kampung sihh. Beraya di sini saja, mbak. Saya enggak tau kapan saya bisa balik Jakerrrta (bukan Kalimantan dong).

Mat,
Sik juak ko. Tapi rindok ati nangga urang lain tang teruja jak nak raya :)

F & F,
Edehh. Saklah kak raya tok ada gik nya supeimpos kita kohh.

Tarabas,
Aiihhh. Mencik! Gago tak ya.

Bang Ashad,
InsyaAllah :) Kim salam ngan Kak Ani ngan femeli kitak suma :)

Su iJamm,
Yakah? Otedah nya lok. *ngulor tisu

Si Sen,
Aoklah, klak ngepost kuih nga aek lemened rah sautbox kitak jak o :|

Mr. & Mrs. Kelebar,
Amin. Mudah-mudahan juaklah o :)

Felicia F. Ramzi said...

cuci dak tapak kelak, ktk ngutip jadi stewardess dlm umah kah..eheheh.. nang mahal lahhhhhh.. kelak mek mbak maggi mek mpun eh..ahahha

bunga said...

lak mek braya g umah kitak bloyar jak lah..perut grenti dah penoh kak makan rumah onglaen..hehehe.

mintak ampun mintak maap mun ada tersalah kata, terlanjur guro kah apa kah nak, mintak ampunn!