Monday, 31 August 2009

Juh Berjarah

OngMelaya nyebut, bersalaman. Omputeh nyebut, shekhen. OngSrawak nyebut, berjarah. Mun kita berjarah ngan ongtua, selalunya kita akan encium tangan daknya, tanda kita hormat ongtua ya. Mun ngan ongmudak nok beh kurang sama baya umo ngan kita, kita sik encium tangan, cukup jak dengan bersambut salam di tangan. Tapi nak, setiap urang ada stael ngan cara daknya mpun bila berjarah.


1. Macam-Macam Ada
Macam-Macam Ada dalam konteks tok bermaksud, komplit atopun lengkap. Sebabnya, bila berjarah, kita encium tangan ongtua, cium peletut sidak, cium pipi ngan daie, alu berpelok. Salunya tok diamal ngan makbapak dikmpun masa raya.


2. Tarit Tali
Tarit Tali tok retinya tek lom sempat kita nak bercium tangan, urang ya udah narit tangan nya terus. Kekadang, kita gik terpaksa bertahan ngan bertarit agik tangan sidak sak kita dapat encium tangannya. Saya nangga ongtua salunya gitok. Kedak simok disalam jak. Kedak sik sudi jak. Aoklahh, kitak simok berjarah ngan kamek...


3. Kejeron
Ada urang nok lom sempat kita nak nyambut salam nya tek, alu disuak-suak tangannya ke muka kita. Kekadang pandei terantok indah muka kita rah tangannya. Kotan tek nya suk kenak jarah kali. Aaa...bertenang, makcik pakcik. Bertenang, k.


4. Mangsa dan Pemangsa
Tok cara jarah nok agresif mena lah. Udah bersalam tek, terus nya bertarit kita ke arah nya alu melok sambil encium muka kita berkali-kali. Rasa kedak Pak Rimo nerkam Sang Kanchil ada juak. Tapi tek, dah nama ongtua nang lekas nak sekoh ngan anak/anak buah/cucu' dikmpun, so sekdahal lah nak. Rasa kenak sayang oleh ongtua jak bah. Um. Ada taem rimas juak koh. Ehe.


5. Jiwa Kosong
Maksud saya, Jiwa Kosong tok bila tangan urang nok dijarah kita ya tang lemah lintuk jak. Kedak berjarah ngan patong-patong nok rah kedei baju rah Hock Lee jak. Gerak tangan pun sik, ngenggam tangan kita pun sik. Tang keru jer tangan tu. Nang sekda feeling terus. Mun berjarah, takut-takut jak asa nak megang tangan, pa tek kedak fragile jak tangan urang ya.


6. Melukut di Ujong Jarik
Ada urang juak, bila bersalam nak, makei ujong jarik jak. Saya salunya nangga ompuan makei kaedah tok. Sopanlah konok nya tek. Kekadang, ada juak bersalam cara gitok bila tek si A sik sudi kenak salam (kali tegal bukan muhrim kali) tapi si B awal-awal dah ngulor tangan. Jadi si A tek sereba salah alu mok sik mok, terpaksa juak bersalam. Pi k ujong jarik. Saya rasa Kak Aerol berjarah cara kedak tok koh. Jarah sipik-sipik jer.


7. Swipe n Go!
Tok beh kurang kedak Tarit Tali juak (sila lihat no. 2). Tapi cuma tek, taem berjarah kita maseh sempat nak encium tangan urang ya. Cuma tek, nya cepat ngenggam tangan kita, pasya cepat juak nya melepas tangan kita. Kedak megang cerek panas eh. Tindakan refleks amatlah tangkas. Ada juak rasa kedak rah tol--swipe dan jalan.


8. Jejak Kasih
Berjarah stael tok kadang-kadang tangan ya sikkan dilepas selagik dialog lom abis antara duak urang kawan lamak nok lamak sik berjumpa. Tapi ada juak berjarah kejap, tapi perbualan antara sidak duak mesti panjang lah, sambil sorang ngeap (up) sorang.

Pok: O, Bos!
Bos:
Aie, you duhal, Pok!

Pok:
Lamak na sik jumpa you eh!
Bos:
Yalah tek. Pa polah you nektok tek?
Pok: I berbisnes minyak, kayu balak, lombong emas, lombong intan berlian blablabla.
Bos: Shioh. Steadeyyy na you, Pok!
Pok: (alu suk) Ehe. You tek, pa polah nektok lamak sik bertemu?
Bos: Owh, I gago trebeling obersi ngan delegasi menteri, ngail ikan kelik ngan Obama, ngabas kawan lamak I si Mandela rah Aprika nun, berambeh rah rumah Putin, blablabla.
Pok: Shioh. Nang steadeyyy you eh.
Bos: (alu join suk juak) Ehe. Bukannya apa, Pok. Mun sik dibelanja duit tek k trebeling pa indah, nakkah alu ekspayed ngan berkulat duit I nok melobo-lobo rah bank ya.
Pok: Mena ta you ya, Bos. Kotan banyak gilak duit, sidak bank nyuroh I mukak akaun rah bank lain juak. Bab sidak dah sik cukup tempat kata nya tekk.

Gai na tak duak. Haha.


9. À La Mode
À La Mode bermaksud in style atopun in fashion. Pesen berjarah in style nektok ialah, bila berjarah, bercium pipi ala-ala urang Eropah. Bersentoh pipi kerek kanan sambil encium udara (air-kiss) ajak. Dah stael lah cerik nya tek berjarah gia. Tapi nak, cara kedak tok juak dipakei kita bila berjarah ngan ahli koga nok muhrim. Salam, cium tangan, cium pipi (no air kiss plis). Salunya ngan ninek laki/ninek ompuan/bapak menakan/mak menakan/tunggal-menunggal muhrim lah.


10. Gangsta Hip Hop
Tok cara salam dak sidak hip hop wannabe tok. Bershekhen pasya bahu kanan/kiri si A bersentoh ngan bahu kanan/kiri si B. Ala-ala hip hop lah (sik pandei juak nak madah gine). Nang cun agiklah mun sidak tek makei tupi, baju ngembor, soar terngaler, sambil nyebut, "Yo, yo, yo, my man! Wazzup my brotha?" Jangan tersaruk dengan "Nakpo namo yo?" bila urang Sebuyo kaka. Yo sidak ya lain.


11. Nemiak Kecik
Mun nemiak kecik berjarah ngan ongtua (kita lah ya), salunya mesti nunggu mak/bapak/atok/ninek sidak nyuroh dolok, bok sidak mok salam. Ya pun mok dipadah berkali-kali bok sidak mok nyambut tangan dingenjok kita tek. Bila selesei acara nemiak ya bersalam ngan kita, mesti suma urang madah, "Gia uranggg."


Cemya juak bila kita berjarah waktu raya kelak. Mesti mok berjarah cara nok sesuai dan betul, espeseli ngan ongtua nak. Boklah ada urang muji, "Gia uranggg."

Selamat Ari Raya, Maap Zahir Batin :)


P.S. Yer. Awal ada bermaapan. Gia uranggg :P

18 contengan:

eMBuN_mALaM said...

nang n3 towk sengaja nyuruh ku xsbr nk nunggu raya... dpt bjarah ngn anak2 kwn bapak kmk yg hens2 suma... ehekzzz... dgn lemah gemalai nya bersalaman sipik2... ayu bah... tp statement no 11 ya, agak kurang sesuai utk saya koh... *Mun nemiak kecik berjarah ngan ongtua (kita lah ya)...* org tua ya utk ktk org jak... kmk gk miak bah... umur kmk 17...

Razak said...

best juak cita hal berjarah tok mudahan jak tek urang nak berjarah ya kenak nangga sapa dijarahnya...mun ngekot hukum Islam berjarah tok cuma khusus pake mahram jak...selain dari ya bersentuh jak haram hukumnya...rugi jak pas posa dah byk dosa terampun masuk raya kutip balit dosa

bunga said...

kata-kata bang Razak nang ada benanyaa..sokong sokong..hehe.

p nok nomo 1 ya best eyhh..cium palak tut. patutkah kamek tok encium palaktut kak krol juak? HAHAHA. ampun kak krol ampunn.hahahaha.

dukunlintah plk said...

pa kitak sekda cerita pasal bejarah angpow.. mun sekda angpow sikmok bejarah ahahaha..

Kelebar Malam said...

best..mek suka dgn info tok...leh d print n engkah depan pintu bila raya lak...heeee.....sak daknya tauk apa nok d polah bila bejarah...

YaYa said...

Jarah laki bini sekda tek? ;)

KHaiRuL aNTaSHa said...

patut lah awal pg dah anta sms mdh psl berjarah sipik2..kmk dah agak dah..mun nya sms tang lain mcm ya..ada lah nak d polah nya..mun sik nya, org nun...ktk duak tok nang maok knak vrooom..vroommm...hehe

time ngajar dolok best eh..sblm nemiak nak balit..sidak nya berbaris..alu berjarah cium tgn..yg bkn islam pun sama juak..ya baruk 1 malaysia..yerrr..melampau2 na juak kmen kmk tok..asa naip entry jak..eh til..kmk ada cita ngan ktk.. :p

Faizal n Fashitah said...

Kamek salu berjarah kedak tok:
1.jarik telunjuk di dahulukan.
2.kemudian telapak tangan di kembang 3 kali.
3.Pertengahan antara 4 jarik akan terus di gelunsorkan masok rah celah jarik si penerima.
4.Akhir skali, telapak di lekap terus rah telapak penerima, sambil ibu jarik menekan telapak sisi kerek si penerimak slamak 4 kali.

Kira camya la tek ehek...

mat said...

kira imbasan atau ingatan kepada kita semua ttg info2 yg mgkn ada di kalangan org terlupa...hehehe

Rashad said...
This comment has been removed by the author.
Rashad said...

atil! singgah blog kmk lok. kmk ada cerita k ktk. hehehe.

Titil said...

Asz,
Mun kitak 17, ya retinya kamek 13 taun lah. Mun gia, kin banyak lah angpau o. Keke.

Bang Razak,
Aok, yala tek. Pi kekadang sereba salah juak kamek bila berjarah urang dah awal ngenjok tangan ko. Terpaksa juaklah sambut walopun sipik-sipik.

Katie,
Bani kitak. Sak kenak lesing oleh Kak Aerol ngan peletutnya. Toing toing.

Tarabas,
Eh, aok o! Lupak ehh. Hehek. Aaa...okey klak lah merik angpau. Mok brapa tek? Sribu? Duak ribu? *Titil ngeluar duit monopoli*

Mr. & Mrs. Kelebar,
Makseh. Print jak bebanyak. Sak sambil sidak nok bertandang rumah kitak masa raya dapat maca entri tok sambil nunggu aek diidang :P

Yaya,
Tauk ada nya ya. Haha.

Chef Aerol,
Bes katik kitak o. Hehek. Aie, menakah dak nemiak bersalam gia ngan kitak dolok? Kiut ada jak eh! Bes eh. Nang sos of hepines :))

F & F,
Hahahahah. Kitak tok nang. Tep kali nya ngomen, alu sik tauk gik kita gine nak reply ko. Loyar burok jak keja.

Mat,
Mun mok ingat gik, print out jak. Kedak dipadah Encik Kelebar eh. Hehe.

Bang Rashad,
Aiee. Kitakkk. Pakaba Kak Ani tek? Bila tak duak nak nikah? Aiee. Lamak sik nemu tak duak o :D

erolnukman said...

mun taem nak balit sekolah dak mbiak slalu bjarah sambil cium tangan..kadang2 kmk suka juak nyalak daknya.masa cdak nak cium tgn ya,tarik tgn nait atas kuat2 sak nukuk dahi dak nya mpun..kekeke
tp mun mbiak drkah satu da bahaya ckit..cdak mudah nak mninggalkan hingus d tgn kita..huhuhuh

zarif said...

Nok nombo 1 ya best. duak taun dah beraya di negara org tok..alu rasa x sabar nak balit raya di Kuching klak eh :)

achika said...

kmk jaik atie bila sidak nembiak cium tgn... sb kmk sekda adek bhaa.. ada adek2 kawan kmk berjarah ngan kmk cium tgn.. shiodeh.. asa best jak... ahahha piluk2 atieku... :p

Titil said...

Cekgu Erol,
Hahahahahaha. Ya bok nyaa. Patutla sidak ninggal ingus ijo-kelabu rah tangan kitak ya. Gik asa. Kehkeh.

Zarif,
Aok nomo satu ya juak bes o :)

Liza,
Tok petandanya kitak harus nikah laju-laju sak ada miak kecik bersalaman ngan kitak :D

khairul onggon said...

Kmk berjarah main garuk tapak tgn ngan geng hehehehe... penah sik ktk Til? yaahhhh kmk ada, ktk sekda kohhh... Org madah mun olaki salam bergaruk ngan ompuan ya tandanya gatal, mun olaki ngan olaki ya tandanya ngegeh atau gay.. mena ndakkah... kmk ngegeh bukan gay aahh...

DrSam said...

macam-macam cara berjarah ni rupanya. Gimme five titil!