Monday, 31 August 2009

Juh Berjarah

OngMelaya nyebut, bersalaman. Omputeh nyebut, shekhen. OngSrawak nyebut, berjarah. Mun kita berjarah ngan ongtua, selalunya kita akan encium tangan daknya, tanda kita hormat ongtua ya. Mun ngan ongmudak nok beh kurang sama baya umo ngan kita, kita sik encium tangan, cukup jak dengan bersambut salam di tangan. Tapi nak, setiap urang ada stael ngan cara daknya mpun bila berjarah.


1. Macam-Macam Ada
Macam-Macam Ada dalam konteks tok bermaksud, komplit atopun lengkap. Sebabnya, bila berjarah, kita encium tangan ongtua, cium peletut sidak, cium pipi ngan daie, alu berpelok. Salunya tok diamal ngan makbapak dikmpun masa raya.


2. Tarit Tali
Tarit Tali tok retinya tek lom sempat kita nak bercium tangan, urang ya udah narit tangan nya terus. Kekadang, kita gik terpaksa bertahan ngan bertarit agik tangan sidak sak kita dapat encium tangannya. Saya nangga ongtua salunya gitok. Kedak simok disalam jak. Kedak sik sudi jak. Aoklahh, kitak simok berjarah ngan kamek...


3. Kejeron
Ada urang nok lom sempat kita nak nyambut salam nya tek, alu disuak-suak tangannya ke muka kita. Kekadang pandei terantok indah muka kita rah tangannya. Kotan tek nya suk kenak jarah kali. Aaa...bertenang, makcik pakcik. Bertenang, k.


4. Mangsa dan Pemangsa
Tok cara jarah nok agresif mena lah. Udah bersalam tek, terus nya bertarit kita ke arah nya alu melok sambil encium muka kita berkali-kali. Rasa kedak Pak Rimo nerkam Sang Kanchil ada juak. Tapi tek, dah nama ongtua nang lekas nak sekoh ngan anak/anak buah/cucu' dikmpun, so sekdahal lah nak. Rasa kenak sayang oleh ongtua jak bah. Um. Ada taem rimas juak koh. Ehe.


5. Jiwa Kosong
Maksud saya, Jiwa Kosong tok bila tangan urang nok dijarah kita ya tang lemah lintuk jak. Kedak berjarah ngan patong-patong nok rah kedei baju rah Hock Lee jak. Gerak tangan pun sik, ngenggam tangan kita pun sik. Tang keru jer tangan tu. Nang sekda feeling terus. Mun berjarah, takut-takut jak asa nak megang tangan, pa tek kedak fragile jak tangan urang ya.


6. Melukut di Ujong Jarik
Ada urang juak, bila bersalam nak, makei ujong jarik jak. Saya salunya nangga ompuan makei kaedah tok. Sopanlah konok nya tek. Kekadang, ada juak bersalam cara gitok bila tek si A sik sudi kenak salam (kali tegal bukan muhrim kali) tapi si B awal-awal dah ngulor tangan. Jadi si A tek sereba salah alu mok sik mok, terpaksa juak bersalam. Pi k ujong jarik. Saya rasa Kak Aerol berjarah cara kedak tok koh. Jarah sipik-sipik jer.


7. Swipe n Go!
Tok beh kurang kedak Tarit Tali juak (sila lihat no. 2). Tapi cuma tek, taem berjarah kita maseh sempat nak encium tangan urang ya. Cuma tek, nya cepat ngenggam tangan kita, pasya cepat juak nya melepas tangan kita. Kedak megang cerek panas eh. Tindakan refleks amatlah tangkas. Ada juak rasa kedak rah tol--swipe dan jalan.


8. Jejak Kasih
Berjarah stael tok kadang-kadang tangan ya sikkan dilepas selagik dialog lom abis antara duak urang kawan lamak nok lamak sik berjumpa. Tapi ada juak berjarah kejap, tapi perbualan antara sidak duak mesti panjang lah, sambil sorang ngeap (up) sorang.

Pok: O, Bos!
Bos:
Aie, you duhal, Pok!

Pok:
Lamak na sik jumpa you eh!
Bos:
Yalah tek. Pa polah you nektok tek?
Pok: I berbisnes minyak, kayu balak, lombong emas, lombong intan berlian blablabla.
Bos: Shioh. Steadeyyy na you, Pok!
Pok: (alu suk) Ehe. You tek, pa polah nektok lamak sik bertemu?
Bos: Owh, I gago trebeling obersi ngan delegasi menteri, ngail ikan kelik ngan Obama, ngabas kawan lamak I si Mandela rah Aprika nun, berambeh rah rumah Putin, blablabla.
Pok: Shioh. Nang steadeyyy you eh.
Bos: (alu join suk juak) Ehe. Bukannya apa, Pok. Mun sik dibelanja duit tek k trebeling pa indah, nakkah alu ekspayed ngan berkulat duit I nok melobo-lobo rah bank ya.
Pok: Mena ta you ya, Bos. Kotan banyak gilak duit, sidak bank nyuroh I mukak akaun rah bank lain juak. Bab sidak dah sik cukup tempat kata nya tekk.

Gai na tak duak. Haha.


9. À La Mode
À La Mode bermaksud in style atopun in fashion. Pesen berjarah in style nektok ialah, bila berjarah, bercium pipi ala-ala urang Eropah. Bersentoh pipi kerek kanan sambil encium udara (air-kiss) ajak. Dah stael lah cerik nya tek berjarah gia. Tapi nak, cara kedak tok juak dipakei kita bila berjarah ngan ahli koga nok muhrim. Salam, cium tangan, cium pipi (no air kiss plis). Salunya ngan ninek laki/ninek ompuan/bapak menakan/mak menakan/tunggal-menunggal muhrim lah.


10. Gangsta Hip Hop
Tok cara salam dak sidak hip hop wannabe tok. Bershekhen pasya bahu kanan/kiri si A bersentoh ngan bahu kanan/kiri si B. Ala-ala hip hop lah (sik pandei juak nak madah gine). Nang cun agiklah mun sidak tek makei tupi, baju ngembor, soar terngaler, sambil nyebut, "Yo, yo, yo, my man! Wazzup my brotha?" Jangan tersaruk dengan "Nakpo namo yo?" bila urang Sebuyo kaka. Yo sidak ya lain.


11. Nemiak Kecik
Mun nemiak kecik berjarah ngan ongtua (kita lah ya), salunya mesti nunggu mak/bapak/atok/ninek sidak nyuroh dolok, bok sidak mok salam. Ya pun mok dipadah berkali-kali bok sidak mok nyambut tangan dingenjok kita tek. Bila selesei acara nemiak ya bersalam ngan kita, mesti suma urang madah, "Gia uranggg."


Cemya juak bila kita berjarah waktu raya kelak. Mesti mok berjarah cara nok sesuai dan betul, espeseli ngan ongtua nak. Boklah ada urang muji, "Gia uranggg."

Selamat Ari Raya, Maap Zahir Batin :)


P.S. Yer. Awal ada bermaapan. Gia uranggg :P

Saturday, 29 August 2009

Hepines :)

Rimarek, on the way balit rumah, singgahlah saya ke kedei Sri Maria (kedey jimat nok dekat ngan Fresco/Bimmers ya eh). Sementara nunggu abang saya berbeli barang, ternanggalah saya sorang nemiak kecik tok. Umo 4 taun gia kali. Cucu' tokey kedey ya lah. Nang kiuuutttt. Kejawak ada jak. Jaik gik tuboh nya koh. Mirah jak pipi. Hepi jak muka. Makei gik singlet apek nok lubang-lubang ya ngan sloar pontong rona biru. Eeehhh. Geram na saya nangga. Kedak gamba rah sebelah tok lah rupa nya tek. Sik bulak-bulak koh. Makin kiut gik rupanya bila nya pandei nak guro-guro tetak-tetak senyum-senyum juak bila saya ngan abang saya kaco-guro ngan nya dari lam keta. Kiuttt ehhh.

Lekak singgah rah kedei ya, pegi gik mek urang ke CNI nak meli bitamin C. Tengah saya nunggu lam keta depan CNI tek, saya ternampaklah sikok pusak belang-belang klabu rah depan tanggak nak nait ke JPN tingkat 1 ya. Bila ternampak pusak alu suk kedirik lah saya lam keta tek, sambil berangan-angan ada pusak dikmpun. Pasya tek nak, saya ternangga ada sorang laki rah tanggak ya ngagak pusak ya (saya rasa nya ya tukang nyaga tanggak ya). Alu nya tek ngeluar beg pastik besar rona engkodok. Duhal beg pastik Whiskas. Alu laki tek ngaut bangmakan k pusak ya dikit. Aww. Sejok ati saya nangga aihhh. Tersentuh ati tok koh. Walopun gajinya kali sik seberapa, tapi sanggup juak meli bangmakan nok bren bagus ngan mahal k pusak ya.

Salunya nak, bila balit rumah dari opis/unibersiti/skolah/mana-manalah, kita akan rasa lelah. Nak madah sekda mood, sik juaklah. Tapi lebeh kurang gia. Bab enerji lebel kita dan turun kali. Tapi rimarek nak, duak kejadian tok lah nok nyoh saya alu rasa penoh ngan tenaga (tenaga kegembiraan). Senyum sorang jak bila balit rumah dari kedei tek. Hepi jak asa.

Bak kata Bang Aza nak, "Ya lah source of happiness." :)

Thursday, 27 August 2009

Sukor Jak Lah O

Ritok terbangun aher, pi sempat juak thumbprint sebelom kol 7 pagi. Alhamdulillah.

Ritok masa berlalu dengan amatlah selo, pi semuanya berjalan dengan lancar. Alhamdulillah.

Walopun jadual saya padat, tapi saya tetap ada masa pree sikit-sikit. Alhamdulillah.

Walopun saya kegagoan, tapi saya tetap stress-pree ngan hepi-hepi (buat masa tok laa). Alhamdulillah.

Pin tudong saya nok ilang marek udah ditemu ritok! Alhamdulillah :)

Sejak ari petama posa nang sik pegi Bazaar Ramadan/Ajibah Abol/Semarak berbeli bangmakan mewah k bersungkei, pi mak ada bermasak tep-tep ari. Simple-simple jak, tapi nyaman nyamnyam. Alhamdulillah.

Balit rumah tek, rasa nak berpolah kueh walopun bahan-bahan sekda. Tapi bila lekak gerugak petais, ada juak barang k molah kueh. Alhamdulillah.

Walopun saya sik posa, tapi saya join juak bersungkei tek. Kenyang eh. Berrkkkk. Alhamdulillah.

Malam tok ujan. Sejok jak rasa. Mun tido tok bes. Ah, nikmat. Alhamdulillah.

Isok ri Jemat dah o. AIF! (Alhamdulillah It's Friday!)

Tadik bos enauns nya sik turun keja isok kohh. Alhamdulillah. Erkkk. Jalan sopan-santun.

Friday, 21 August 2009

Foto + Posa + Insap

Sampei juak tak urang itok saiz badan saya tok besar daripada abang saya dalam gamba ya o. Nok yalah nyoh saya tok alu itok juak bab awak suma tek itok mena ngan gamba nok sik patut diitok ya. Nang lah rupa saya besar daripada abang saya lam gamba ya...sebabnya tek, abang saya ya dudok terperok rah konar dindin di sebalik tiang restoren Ke'epsi. Gikpun eh, nakpa nok diitok gilak tak urang suma ngan gamba ya? Bagei lah badan saya tek nang ugak-ugak bagong belukuk kedak Badang. Gikpun, umo saya ngan abang saya tek pun 2 taun jak beja bah.

Eh? Sik cayak juak kah dengan kata-kata saya tek? Aihh.

Hm. Jadi saudara-saudari, dengan ini, saya nak sertakan hujah-hujah saya tek dengan bukti-bukti yang kukuh lagi tepat. Juh layannn. Zassss.

Hah. Bok tak urang cayak kata-kata saya tek nak? Yah. Mok dicek kali mata tak urang rah kedei cemin mata Ray Optics di Hopoh (nok kedei Ronnie sigek ya ada susah kit nak bertawar rega koh mun meli spek).

Bah bah.

Udah gik kita bergadoh-bertengkar-beraro-bertumpu-bertumbok dengan sama dirik o. Udah gik juak berperang komen lam blog/FB/YM segala. Sempena bulan Ramadhan bulan mulia yang menjelang isok ari, bagus kita kibar bendera puteh jak. Serender jak. Sikkk, bukan lagu Serender dari Kak Selin Dion yaaa. Serender as in bertulak ansor. Ngamal sikap toleransi bah. Contoh tek nak:

Tok jangan diekot
Awak: Saya kiut.
Saya:
Aie. Saya bok kiut.

Awak:
Ngek awak ya! Saya bok mena kiut!
Saya:
Oohaa. Prasan dirik ya ehh.


Tok bagus diekot
Awak: Saya kiut koh.
Saya:
Bukan saya yang kiut ka?
Awak:
Aoklahh. Awak lah yang kiut.
Saya:
Ehe.

Cemyalah contoh nya tek. Jadi, paham-paham lah bila saya muji dikmpun. Adalah harusss tak urang mengaok juak. Erk. Larikkk.

Sempena bulan posa tok juak, saya dengan tulus hati yang ikhlas nak mintak maap ngan suma mun lamak tok saya ada tersalah kata ka, komen ka, apa-apa jak nok menyinggung prasaan tak urang masa berklaka/berkomen/berguro. Yalah, kita tok kadang-kadang suka berguro tapi sik perasan sampei melampaui batas alu urang terasa nak. Ada juak sampei sik lalek ngan prasaan urang lain bab gago nak molah lawak nok sik spatutnya. Klaka perkara nok sik spatutnya. Molah perkara nok sik spatutnya. Manusia, oh manusia.

Kak Aerol, Katie, Asz, Sen, Amir, Bang Onggon, Shapik, Bibi, Shena, Wee, Farah, Fazy, Mona, Frankie, Cekgu Erol, Mat, Su iJamm, Mr. & Mrs. Kelebar, Pezal, Bang Razak, Tarabas, Azai, Doc Sam, Kak Tika, Felicia, ngan pembaca-pembaca dan penulis-penulis blog yang lain...kamek mintak maap k mun ada salah silap ka apa. Nyinggong prasaan kitak urang ka. Ada janji sik ditepati ka. Guro over gilak ka. Salah paham ka. Kamek mintak maap mena-mena...

Jadi nak, nektok skor kita 0-0 balit lah o. Mudahan skor ya akan kekal kosong-kosong. Sik kedak skor lamak tok di mana saya menang dengan keputusan 79-5.

Erk. Larikkk!
Tapi Titil lari ke suro.

Pa tek dah bulan posa.

P.S. Boh lupak sahor awal pagi isok k :)

Thursday, 20 August 2009

Besdei Abang Saya

Dah nama duak urang jak adik-beradik, jadi boring lah di rumah sekda urang lain gik k ngaro masa kecik-kecik ria. Bab ya la saya tok suka saq ati abang saya. K merindok ati dikmpun eh. Jaik juak saya tok ria ko.

Titil: Abang mok hadiah seprais sik?
Abang: Mok!
Titil: Tadaaa! (alu nikam bantal busuk kesayanganku rah abang kandungku sendiri)
Abang: Aihhh! Nangga Atil ya, makkk!!
Titil: (cabut lari)

Tapi eh, bila dah tua kedak nektok, sekda gik saya jaik ngan abang saya kedak ya gik (mena ndak ka). Saya sik makei MO nok sama kedak dolok. Cara lamak ya cara nemiak kecik. Sik profesenel juak ko.

Abang: Til, tolong bersikan gula ngan tepong nok tertumpah rah meja ya lok.
Titil: Aa. Okai.
(5 minit berlalu)
Titil: Abang!
Abang: Pa?
Titil: Snowman eh! (sambil nunjok rah timbunan tepong ngan gula yang berupa seperti snow-reksasa)
Abang: Eeyyyhh. Main-main indah nya ya ko!
Titil: Ekeke.

Eniwei, marek tek besdei abang saya. Terlupak indah ko. Saya tok pelupak mun nak ngingat tareh-tareh tok. Sampei besdei saya mpun saya lupak juak dolok. Kotan tek nak. Yala bila indai saya nuroh makan Kismis Minda masa skolah ria, saya simok. Macam-macam jak alasan diberik. Pi nang mena lah, saya suka gik kismis itam Ligo ya ko. Sik suka kismis kunin.

Hepi besdei, Abang :)
Mudahan panjang umo dan diberkati Allah selalu. Amin.
Pasya, mudahan murah rejeki juak. Dapat juak Atil nyangkong dikit k meli lens baru k kemre G9 Atil.
Erk. Larikkk.

Monday, 17 August 2009

Speku Oh Speku

Bila kita senyum sorang-sorang, alu la urang speku. Maka tek sekda pa-pa.
Apa-apa jak nok pelik-pelik dikit, alu la urang speku. Maka tek sekda pa-pa.

Pokok sik semestinya bergoyang bila ada angin ajak nak. Kerak, burong atopun tupei pun boleh nyoh pokok bergoyang.

Spekulasi, oh spekulasi.

Mun mok tauk pa-pa, gus tanyak terus jak k. Jadi tek, ada pa-pa soklan nak ditanyak ka?

P.S. Bila saya molah entri kedak tok, ada la urang speku juak ko. Maka tek sekda pa-pa.

Friday, 14 August 2009

Bila Anda Rasa Gembira Tepuk Tangan

Ada urang, bila nangga katon Doremon, akan rasa hepi.
"Lawak ada jak sora si Sinyu ya o. Haha,"
katanya.

Ada urang, bila bersoping berborong berangkut barang, akan rasa hepi.
"Soping merupakan terapi terbaik,"
katanya. Aok, tapi terapi paling mahal juak.

Ada urang, bila lelah bekereja tep-tep ari encarik rejeki, tetap rasa hepi.
"Sak dapat meli barang skolah k anak ngan meli omo k bini bersesah,"
katanya. Bapa dan suami yang cemerlang, gemilang, terbilang.

Ada urang, bila bangun pagi, akan rasa hepi.
"Alhamdulillah. Sukor masih idup,"
katanya. Alhamdulillah.

Ada urang, bila ngebek kueh alu ngambik gamba kueh k diaplod lam blog, akan rasa hepi.
"Dapat makan-makan sambil ngeso-ngeso ngan
urang lain sak sidak rasa ponek," katanya.

Ada urang, bila gi klabing (neda urang nyebut disko gik jaman tok), akan rasa hepi.
"Minum sampei palau baruklah kewwwlll,"
rasanya tek. Nakpanama gitok...gai sungguh.

Ada urang, bila dalam mode ai-lerp-yu-poreber-eber, akan rasa hepi.
"Jiwang munga-munga chenta koat bergoleng-goleng. Hihihi,"
bisitnya malu-malu.

Ada urang, bila gago bekereja rah upis, akan rasa hepi.
"Sak minda ngan badan cerdas dan cergas,"
katanya dengan penoh semangat waja. Kereja, kereja juak...tapi mok berpada-pada juak k.

Ada urang, bila dipromot bos alu dapat bonos tiga bulan, akan rasa hepi.
"Dapat meli keta k ngantar adik skolah ngan mbak makbapak raon-raon rah pasar,"
katanya. Gia urang, sejok perut mak.

Ada urang, bila nangga pusak rah jeraya/rumah urang lain, akan rasa hepi.
"Sekda nginang pusak tapi nangga dari jaoh pun cukuplah,"
katanya. Ololotedah nemiak tok sekpat nginang pusak bab maknya sik nyuroh. Jaik ati eh.

Ada urang, bila dikaco pewit wewit keceng mata oleh onglaki/rempuan rah Elektra House, akan rasa hepi.
"Retinya kamek tok kachak lahh,"
rasanya tekk. Aoklah, kachak lah kitak ya. Hahah.

Ada urang, bila nulong ngibei pak aji/mak aji/nyonya/apek/amma/appa/apai/indai tua melintas jeraya, akan rasa hepi.
"Helping others is the key to happiness,"
katanya. Mena ya, mena ya *nganggok palak*

Ada urang ya, urang ya, urang ya ngan urang ya, bila tauk kawan sidak salah nait tosikal, alu laaa rasa hepi sik tentu iger.
"Muehkehkeh! Buahahaa! Hokhokhok!"
tetak sidak berempat tekk. Awak gambong.

Mun kitak urang tek, apa nok nyebab tak urang rasa hepi? Mun saya, saya akan rasa hepi bila ada masa pree kedak nektok k nulis entri baru. Ehe.

Tapi siyesli lah...saya akan rasa hepi bila
*some text missing* ;)

Wednesday, 12 August 2009

Sliping Biuty Nak Encolop

As Salam.
Hai. Vanakkam. Sawatdee ka. Ni hao. Yo, dude.

Saya nak encolop nulis-nulis entri buat masa tok (pahal ongSrawak suka ngambah en rah depan pekataan o?).
Terpaksa nak engagokan dirik ngan kejablablabla (mena ndak?).
Mun ada pa-pa, tinggalkan jak meses ngan sekeretari saya, Kak Erol atopun Datin Fatin (erk, larikkk!)...
atopun, YM jak...
pi emel-ngemel boleh juak...
munisik pun, tepon kring-kring...
mun sekpat, meses ketak-ketek nekan kiped enpon...
mun dah sekpat juak...
well...
watudu. Ekeke.
Sori sekpat nak baca/ngomen blog-blog takurang buat masa tok k.
Sik terkaber gik kotan lelah ngan ngantok.
Siyesli, masa makan malam tadik pun pandei terlelap indah.
Kotan tek nak.
Ehe.

Kak Aerol, mek rindu kitak ;(
Datin Fatin, mis yu tu ;(
Katie, juh kah bunga Reflesia rah palak ngan pakei baju menyin-menyin.
Asz, pewitt wewitt. Auww.
Si Sen, ruti keben is rengan rengan puun nyipen.
Amir Gaban, ne sambongan cita diari Panda tek ne?

Pak Ngenjen, ne tuju kitak ne?

Bah bah.
Nak berenti.
Siyesli ngantok gilak dah.
Mok enjadi Sliping Biuty lok.
Zzzzzz. Kroihh kroiihhh.


Selamat tinggal. Goodbye. Tata. Ciao. Peace out.
Wassalam.

Monday, 10 August 2009

Tok Namanya Tetak Perey

Sesi YM
Titil: blablabla
Katie: HAHAHAHHAHAHAHAA
Katie: PEREYYYYYYYYYYYY
Titil: HAHAHAHHHHH
Titil: blablabla
Titil: hahahahhhhahah
Katie: blablabla
Katie: HAHAHAHHA
Titil: ahahahahahhh
Titil: adohehhhhhh
Titil: *leput
Katie: hahahaha
Katie: PA GIK TA DUAKK
Katie: HAHAHAHA
Titil: hahahh
Titil: blablabla
Katie: adohhhhhhh
Katie: lucuuuuuuuuuuu
Katie: blablabla oihh.
Titil: HAHAHAHH
Katie: adohhh
Katie: sakit srakak embak tetakk
Katie: haha
Titil: yala tekkkk
Titil: krem dah koo
Katie: hahahaha

*Perbualan diedit untuk melindungi hak asasi watak.

Sunday, 9 August 2009

Sapa Kitak?

Dolok ada sigek entri lamak ditulis Wee, nya madah sik semestinya cara kita nulis blog tok menggambarkan kita yang sebenar. Menakah gia, Wee? Hm. Piker lok. Hm. Mena kali o.

Bagi kita nok hanya maca blog urang tapi sik penah berjumpa si penulis blog, secara otometik, kita akan molah kesimpulan tentang si penulis blog berdasarkan gaya penulisan ngan isi kandungan entri-entrinya. Sebab sekda rujukan selain daripada blog k kita nak menilai prangei/watak/rupa si penulis blog tek. Mun entri-entri si A ya tek jenaka, alulah kita miker nya nang lawak seranto-ranto mun idup-idup. Mun kita nangga si B ya huha-huha lam tenet, alu la kita miker nya koat-bersosel-mala-ngelayo-rah-pasar mun idup-idup. Mun tang kedak emo jak bila si C ya nulis lam blog, alu la dicop emo-mala-ngiris-tangan-k-pisok-Gilette mun idup-idup. Mun si D tek tang rampak jak berkaka masa nulis entri, alu la kita miker mesti nya tok ranggat mun idup-idup.

Tapi, sik semestinya gia nak (pandangan saya lah). What you read is not necessarily what you get.

Ntah-ntah eh, Kak Aerol nok jiwang-munga-munga-goleng-goleng ya, sebenarnya minah rock kapak mun idup-idup. Ntah-ntah Katie nok mesra alam ya, sebenarnya penyupan-tutup-muka-sipu-sipu mun idup-idup. Ntah-ntah Asz nok hepi-go-laki sentesa ya, sebenarnya emo-mala-nangis-run-run mun idup-idup. Ntah-ntah eh, Si Sen nok mala molah lawak ngenjen ya, sebenarnya siyes-muka-menjus-masam-pait mun idup-idup. Ntah-ntah Pak Ngenjen nok jenaka ya, sebenarnya ndak alah-alah ngerepak mun idup-idup (nang punnn). Ntah-ntah si Amir TingTongBell nok ngegeh ya, sebenarnya LAGIK ngegeh mun idup-idup.

Erk. Larikkk!

Friday, 7 August 2009

Colop!

Indo mee, one two jaga, bukak pintu, keluar polis!
(Cara paling koman lah)


Ooooooooooooo fekkk!
*sambil ya tek tangan nepok-nepok dada laju-laju*
(cara paling cepat atopun paling lambat bergantong dengan berapa lamak kita nyebut 'Oooooooo' ya)

Koncom! Koncomm!
*sambil jarik ngitong skor*
(tok antara cara paling besa juak, tapi boleh nyebab pergadohan mun ada nok main bulak)

Bila nak main polis entri atopun apa-apa menan nok melibatkan tim/pasukan, mesti cara-cara seperti di atas ya dipolah dolok. Sak tek adil bila nak bagi kumpulan. Sak tek adil bila nak disaid sapa jadi ongmude, sapa jadi pak saok.

Salunya cara penentuan tok dipakei bila nak main polis entri. Nang bes lah main polis entri. Berekot, ngelak polis, dudok, colop, pas tangan ngan kawan, berdiri, berekot, ngelak polis, dudok, colop. Mun tengah suk-suk main tek, pandei rasa aus ka, makbapak kiak-kaong nunggah kita ka, mesti sempat juak tek nyebut, "Colop!" sambil tangan nunjok tanda beri-beri-good pasya berlari masok rumah. Yala bes gilak ada main time out gia ko. Mun ada nemiak dah colop, tapi maseh juak dikepong nemiak nok jadi, ha siap jakkk. Alu lah sidak beraro depan rumah berdebat berbahas berhujah pantang-larang ngaco urang nok dah bercolop. Sebab bagi sidak, urang bercolop tok ada imuniti. Tuija. Bak kata Katie Peri eh, "Watdegai!"

Selain nguna colop masa main polis sentri, colop diguna juak bila nemu vespa/kapcai. Dolok-dolok nak, mun ongKuching (sik tauklah dengan sidak behgian lain) nemu vespa atopun kapcai, mesti sidak laju-laju nyebut "Vespa, colop!" atopun "Kapcai, colop!" pasya bahu/tangan kita ditepo sidak. As if kita gik yang jadi 'jadi' lah. Blur-blur jak saya bila urang main tok. Sik paham bah.

Kita ongSrawak nyebut colop nak, mun ongMelaya, sidak nyebut chup. Kedak iklan Koka-Kola nok lamak ya eh. Ongmude lam iklan ya eh, abis suma urang di-chup nya, nanyak mok minum kola sik. Mun ongmude ya nanyak saya, "Chup! Koka-Kola?", saya akan nyawab, "Makseh jak. Kamek sik minum aek lemened. Minum aek zam-zam jak ko (Zam-zam Kola)."

Berdasarkan hujah-hujah di atas, maksud colop tok beh kurang kedak nunjok kita nak berenti/time out kejap/nak stop terus/eskius me. Nang versatil penggunaan colop tok o. Tapi sik juak dapat nak seskati makei colop ngekot ati. Bayangkan tek nak berenti keja, lam surat perletakan jawatan tek nulis, "Dear Big Boss, I colop!". Atopun, dalam cita realiti kedak The Projek Ranwei/Serbaiber/Emezing Res/wateberlah, bila merik imuniti, pengacara show ya madah, "You are colopped. That means you are safe from this week's elimination." Yah. Nakkah lucu *pisan*

Hm. Tetiba jak rasa temuan eh. Penin tegal ngadap PC lamak gilak kali. Dari tadik molah risech, sik juak abis-abis. Dari tadik naep proposal, sik juak siap-siap. K lah, berenti sampe sitok jak. Colop!

Thursday, 6 August 2009

Masa

Lekak maca entri terbaru Kak Tika tek, alu teringat hal posa ngan raya. Sik lamak gik o. Nang sik berasa masa tok berlalu dengan cepat o. Rasa kedak baruk minggu ya tek bermaapan ngan koga di pagi raya. Rasa kedak baruk minggu ya tek gap-gap ngesep-ngesep k baju raya. Rasa kedak bok minggu ya tek minum aek lemened/makan kari/rendang/manok masak mirah/ketupat/lemang/ruti paon dipotong kecik-kecik k cicah ngan kuah satey (nyam nyam!)/ati parek (dabel nyam nyam!)/kek lapis/wateberlah masa raya. Nang sik berasa masa tok eh. Lekak nulis tok, tuptup alu isok raya (arum bulak tek lah, kotan masa bergerak cepat gilak tek nak).

Bak kata ongninggal Elbet Ainstain, masa itu relatif. Masa bukannya mutlak. Maksudnya tek, masa tok boleh jadi cepat dan lambat, bergantung dengan situasi (rasanya gia lah :P). Contoh, masa dirasakan berlalu cepat gilak bila lepak-lepak poret-poret 2 menet ngan kengkawan. Tapi 2 menet ya dirasakan lamak bila kita bersusun nunggu giliran kita nak mayar groseris di Coisupemol.

Tapi, jaman nektok sik kira dalam situasi gine pun, masa nang dirasa berlalu dengan pantas. Cepat gilak.

Sebab yalah urang madah, mok bagus-bagus ngurus masa. Masa pun ada disebut lam Al-Quran juak. Surah Al-Asr. Demi Masa. Amatlah rugi bila masa tok disia-siakan (ha, dengar ya, Titil). Tapi yalah tek, kamek tok...banyak masa dipakei untuk perkara nok ntah pa-pa. Muang masa mena eh. Mun masa ya tangible & dapat dirisaikel, kali kaya saya tok bab tep kali tauk ngantar masa nok dibuang ya ke kilang merisaikel barang. Yalah deidriming jekjak. Yala prokrestinet jekjak. Yala rutit gilak bila molah keja, apatek mok suma tiptop perfek. Eeehh. Geram juak rasa ngan dik mpun tok kekadang ko.

Aik. Melelat topik. Ekeke.

Apapun, juh kita bukak lembaran baru sempena Malam Nisf Sya'aban tok. Sik semestinya nunggu pes dei ri posa/ri raya/Niu Yer/ari petama setiap bulan bok nak ngubah nasib dik mpun nak? Gikpun eh...

Hari Nisfu Sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

Salam Nisf Sya'aban belated lah :P
15 Sya'aban 1430H

P.S. Juh kurangkan berangan, dan tingkatkan produktiviti! Amin ya rabbal 'alamin.

Tuesday, 4 August 2009

Teka-Teki Teka Tekuk

Kamek ada soklan ko. Hehe. Nak madah tok teka-teki-teka-tekuk-siapa-salah-aku-ketuk sik juak, bab nya lebeh kedak brain teaser.

So, dah redi? Okey. Here goes.

Bayangkan anda tengah pandu sebuah kereta. Masa tu hujan turun dengan lebat. Semasa memandu, tiba-tiba anda terlihat sebuah pondok kayu kecil di tepi jalan. Lalu anda berhentikan kereta anda. Setelah kereta diberhentikan, anda melihat ada tiga orang yang berteduh di pondok tersebut:


Orang yang pertama merupakan kawan baik anda dan beliau perlukan kereta kinek-kinek untuk ke lapangan terbang to catch an important flight (ada mesyuarat tergempar yang melibatkan hidup atau mati di negeri lain);
Orang yang kedua merupakan makcik anda yang perlukan kereta kinek-kinek untuk ke hospital (nak ngagak suaminya yang tengah nazak);
Orang yang ketiga merupakan ongdare/ongbujang/jodoh/soulmate yang paling anda suka/sayang/cinta/angau/gila bayang yang mungkin anda tidak akan jumpa lagi selepas itu (kira toklah can teraher).

And here's the deal. Anda hanya melalui jalan/kawasan tersebut sekali sahaja (no kuang-kuit plis) dan kereta anda hanya dapat memuatkan seorang pemandu dan seorang penumpang.

Jadi, apa yang kitak urang akan polah? Ekeke.

Monday, 3 August 2009

I Am :(

La haula wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'azhim...

Sunday, 2 August 2009

Kawan Oh Kawan

Kamek ingat gik kawan kamek yang pertama masa dejah satu. Wilson namanya. Mek duak dudok bersendik lam kelas. Jadi secara otometik, kamek duak terus jadi bespren lah. Tapi hakikatnya, prenship mek duak lebih seperti hubungan simbiosis mutualisme. Dalam erti lain, kedak "I help you, you help me" lah. Kamek salunya merik nya minjam dak alat tulis, dan nya akan nulong kamek bila ada nemiak lain buli kamek. Kedak laki bini ada juak mek duak ko. Ekeke.

Bila dah masok skolah menengah, secara umumnya, hubungan kamek dengan kawan-kawan kamek boleh diinterpretasi melalui diagram Venn. Setiap geng tek mesti ada persamaan (ada intersection) dengan kengkawan lain, bok dapat dijadikan geng. Mun sik, nang sik bergeng lah mek urang (mutually exclusive). Ne ndak lah dak nemiak skolah idup berpuak-puak lam skolah o. Gago nak milih sama palak/status/lebel IQ/fofuler/etc. Sik pandei nak idup secara majmuk dalam satu ekosistem. Heih.

Yer. Ngerepak indah kejap.

Anyways. Tapi nak, bila dah masok umo 20an, kamek mula nukar approach kamek bila nak berkawan. Sekpat nak makei cara kedak masa kecik/sekolah menengah gik. Dah obsolete dah cara gia. Kamek ngakuk kamek tok ada 'sedikit' penyupan (introbet?). Tapi tek, kamek cuba juak bond ngan urang-urang nok dijumpa, waima sidak suma berlainan prangei/pikiran/kepercayaan/kesukaan/wateberlah. Macam kamek ngan tiga urang bespren kamek nak, kamek berempat nang berlainan terus. Opozit antara satu sama lain. Dahlah sorang umo 24, sorang umo 27, sorang gik umo 29. Tapi samhau, dapat juak mek urang get elong beri-beri well. Contohnya nak, unsur-unsur kimia semuanya mempunyai lain-lain properties/isotopes/mass numbers, tapi dapat juak bond walopun ada elemen-elemen ya sik stabil. Apapun nak, nang gia juaklah spatutnya prinsip berkawan lam idup tok. Jangan memilih gilak. Kita gago nak bercarik urang nok perfek, tapi adakah kita mpun tok perfek?

Yer. Agik juak ngerepak. Ekeke.

Alhamdulillah lah, selain daripada jumpa kawan-kawan baru kedak Jee, Fairuz, Jijah, Teel, Raff, Mary, etc., kamek ada jumpa geng yang dikira rapeh kedak Kak Aerol, Katie, Asz, etc. Adoheh. Klaka hal kawan-kawan tok alu rindu kamek ngan geng-geng kamek eh. Siyesli. Lamak dah sik poret-poret, tetak-tetak, meses-meses, YM-YM ngan dak geng. Alahai.


Should auld acquaintance be forgot, and never brought to mind?
Should auld acquaintance be forgot, and auld lang syne?
Robert Burns (1759–1796), Scottish Poet

Happy Friendship Day
2nd August 2009