Monday, 20 July 2009

Motosikal dan Aku

Kali terakhir aku menaiki motosikal apabila aku berusia sebelas tahun. Masa itu, aku baru habis kelas fardhu ain di sekolah. Aku ingatkan ibu ataupun bapaku yang akan mengambilku dari sekolah, tetapi jangkaanku meleset. Rupa-rupanya, sepupu lelakiku yang akan menghantarku pulang ke rumah. Aku agak terkejut apabila melihat sepupuku datang dengan motosikalnya. Aku mula berasa gelisah. Gugup. Gelabah. Kerana pada ketika itu, aku hanya baru pernah menaiki motosikal sebanyak dua kali dalam seumur hidupku, dan aku masih berasa agak gementar untuk menaiki motosikal. Entah mengapa.


Prenggg prenggggg. Motosikal yang sepupuku dan aku bonceng itu dengan ligat konar ke kiri dan ke kanan. Menyelit antara kereta dan kenderaan lain di jalan raya. Aku menjadi semakin gelisah. Apatah lagi masa itu tanganku tidak berpaut pada baju sepupuku ataupun pada pemegang besi di belakang tempat dudukku. Aku malu sebenarnya.

[Fast forward today]

-Perbualan Telefon-
"Hello, Zatil! Jee here."
"Hi, Jee!"
"Ei, later we both go to ABC to buy DEF, okay."

"Ah? How to go there? Got no transport, bo... I'm at Thong Hin now."
"Ei, just go there with my motorcyle la."
"Aaa? Um. Aaa."
"Need to go today. Cannot delay-delay liao. Need to buy something at Thong Hin also later."
"Um. Oh. Aaa. Okay."
"Good, good. You wait for me at Thong Hin ah. I'm at Lin's house at Lorong Bintangor here."
"Um. Okay."

Walaupun aku tampak bersahaja apabila berdialog dengan Jee, namun...isi hati ini Tuhan sahaja yang tahu. Aku mulai merasakan déjà vu. Seolah-olah peristiwa silam itu berlaku kembali. Aku gelabah. Aku risau. Aku rasa nak leput. Aku terasa seperti hendak menjerit, "Adohehhh!". Tetapi, memandangkan kami berdua harus ke XYZ kinek-kinek, maka aku tiada pilihan lagi, selain daripada akur, pasrah dan redha dengan ketentuan Ilahi.

Sambil aku ligat berfikir, tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi. Ah. Rupa-rupanya X sudah berada di depan kedai. Aku pun keluar dari kedai sambil mataku melilau mencari kawanku. "Aie. Ne nya tok?" fikirku. Mataku tiba-tiba terhenti pada seorang pembonceng yang memakai jaket hitam dan bertubuh agak kecil. "Kali ya nya kali," bisik hatiku. Walaupun aku tidak berapa pasti kerana pembonceng motosikal tersebut membelakangiku, aku dengan tidak membuang masa berjalan menuju ke arah pembonceng tersebut dan menaiki motosikal itu. Dan menepuk kuat bahu kawanku seraya berkata, "Okay, Jee! I'm ready now!"

Tiba-tiba...pembonceng tersebut tersentak, dan...

"Opocottt! Oh I'm ready! Ehhh! Sapa kau??? Ehhh! Ready kau??? Eh, ehh, ehhh!"
"Aieeeeeeeeeeeee. Salah tosikal kamekkkkkk! Sorisorisoriiii! Adohhhh."
"Eh soriii! Eh sapa kauuu?? Sapa akuuu?? Eh, eh, ehhh!"

Aieeeeeeee hehhhhhh. Paduhal salah tosikal!!! Yahhhhhhh. Berik malu naaaaaaa. Dahlah rami urang nangga! Apa gik si Jee tek, alu lekak-lekek tetak. Hmppphhh. Nakpa nama kawan gia. Ongtua ya tek satu juak, sik berenti jak melatah. Maka olaki. Aie ha. Maluuuuuuu ehhhhhhhhhhhhhhh. Alu kamboh lah depan Thong Hin tekkkk. Sidak bala Thong Hin tek alu la bizibodi nak nangga juak! Tetak juak! Bencikkkk benciiiikkkkk. Sikmok nait tosikal agikkkkkk!!! Sikmok gi Thong Hin agikkkkkk!!!

17 contengan:

AmirFX said...

Yorobiiiii!!!! Dasat ada jak... Nah daun pisang k kaber muka... Haha.. Mun asa seh kecik daun pisang ya nah ambik gik selemper daun pisang saknya jadi double... haha... *leput*

Khairul Antasha said...

hahaha..mun kmk til..smnggu mek x turun kelas kotan malu tek..tp xpa til..jadikan pngajaran..iboh main terjah jak kdak michelle melodi ya..kmk xtetak..kmk snyum jjak..harap maklum

Ms Tikot said...

waakaka. Malu eh. Mun kmk, lalu merah muka & x nuleh2 agik jln.

Razak said...

Hahaha nak leput jak kitak tok til...ya mudah nangga urang ya macam joni depp hihi

erolnukman said...

wakakakaka!!! gik asa..yalah mbak fobia sik tentu pasal..hahaha!!
dah ready konon..tp sbenar blum ready..hahahaha!!
lucu ktk tok eh..
bila kmk ingat muka ktk lam gambar dpt kmk mejin..hahaha!!

bunga said...

*perey*

hahahaha..lucu eyhh..dah lah dah naitt...nah daun keladi..k ngaber agikk..ahhahahaa...

[h]einsen said...

adohehhh..si titil si titil (*sambil geleng palak)..lucu2..nang leput mek tetak eh..kmk rasa ktk g area thiong hin klak terpaksa key topeng or spek nok ada idong besar dgn somet ya..ney ndak nya mala melatah..ktk ya tang ada dtg ddk cya..

eMBuN_mALaM said...

adoi naaaaaaaaaaa... kmk amik masa stgh jam nk naip komen towk... bisa perut mbak tetak towkkk... adoiiiiiiii... malu ehhhhhhh... kmk phobia juak nait moto tp xsampei nait moto org lainnnn... *sambil tetak golek2 kmk towk... sori but can't help it...*

Big Momma said...

dapat ku bayangkan kemaluan itu.... ha ha ha ha..

Titil said...

Amir TingTong,
Ngegeh. Gago. Gambong.

Kak Aerol,
Adohehhh. Dahlah ongtua ya tek melatah nerin adaaaaa. Arum bulak nang terais eh. Keke.

Kak Tika,
Adoheh. Nang maluuu *nutup muka sambil geleng-geleng palak dengan manja*

Razak,
Yalah kali o. Patutla mek tekejut pahal Joni Depp pandei melatah indah. Yala koat gilak berangan. Ehe.

Cekgu Kejam,
Elelele. Syuk mena nya tetak o. Gago tak ya! Muka kamek masa ya tetap kool dan tenang aie. Ala-ala paras rupa pupor amoi juger. Ehe.

Katie,
Yala tekkk. Sibait kamek sik melok nya indah! Eeeeee. Ngerijik nyawa ku eh. Ahahhah.

Si Sen o Si Sen,
Kitak urang eh, sik merik moral sapot terus. Pa reti geng gia. Nangggg. Ekeke.

Embun Dinihari,
Ahahah. Kamek nak geram tek alu sik jadi bab nangga kitak tetak perey gia. Ehe.

Big Momma,
Sekpat mek mejin ko...sik sangguppp. Hahahh.

[h]einsen said...

oo si titil..tok adalah entry of the week..haha..

erolnukman said...

waduhh..title cikgu kejam..hahaha

Caynie De said...

aduh2..ya baruk nya..sakit perut ku tetak baca entry ko tok..hahahah

Titil said...

Lagi-lagi Si Sen,
Mun gia, ne award entri op de wik tek?

Cekgu Bait,
Ehe. Tarit balit jak title ya. Takut kenak mata demerit klak :|

Caynie,
Sakit perut ka? Nah...tok minyak kapak. Sapukan pada perut anda tiga kali sehari :|

3iKnarF said...

haha.. padan muka lok Kak Pah..

haha.. dah gik yakin jak nepok bahu ongtua ya tek.. mujor sik leput oleh melatah tek.. coma jak cardiac arrest tetiba.. tpaksa awak CPR nya on d spot.. haha..

mat said...

lucu na juak ktk owh???
mun kmk rah cya, join sekali juak tetak...hahahaha

nasib sik di begor org ya...

Titil said...

Prengki Bujaeng,
Hahahh. Awak tok eh. Jong-jong klak, saya juak sama-sama leput ngan ongtua ya mun molah CPR tek :P

Mat,
Ooo. Nang sama kedak Cekgu Erol Kejam juak kitak tok. Keke. Aie, sik nya bego ko...terkejut jak. Nasibbb.