Sunday, 4 January 2009

Esei Budak Darjah Empat

Amaran: Penulis blog tidak bertanggung jawab atas segala risiko dan komplikasi mental dan emosi yang mungkin pembaca akan hadapi setelah membaca karangan di bawah ini.

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang. Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!".

Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri.

Feri itu terbelah dua. Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan mem-fire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia. lori itu bertukar menjadi robot Transformers. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan.

Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu. Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi...!" lalu jatuh ke bumi.

Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris. Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati...

15 contengan:

faRha said...

lawak bangat seyh...
huahuahua

Si Penconteng said...

Haha. Ha'ah, tu la... Tersangat-sangatlah lucu, ganjil & sadis.

mat said...

mun kamke jadi cekgu, memang kmk berik markah tip top esei tok...nang enjoylah nulis nya...kmk rasa dak karekter dlm esei tok bukannya mati meninggal dunia nak? dah ya mati, mati akal dgr crita ya...heheheheee

markah: A+++++

tomato_masam said...

"Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati..."

fuiyo0..dah mati, giler betul, boleh lak tulis karangan tu pastu, wuaahahahhahaha!!~ pecah perut kiter baca essay ni, hadoi~ kiter nak bagi A+ ngn * la boley? ahahahahha!!~

Si Penconteng said...

Mat,
Kamek setuju! A+++ markah nok patut diberik. Pat dipolah jadi cita seram juak esei tok. Nang mati akal juak kita maca nya. Hehe. Lucu eh.

Tomato,
Hahahahah. Memang pelik bin ajaib! Ape la budak tu...imaginasi telampau sesangat! Tapi sesungguhnye esei ni la yang paling best :P

Audio said...

Aaaa...ada miak foward ngan mek esei tok dolok.. ney ndak alu ngempas dirik mek baca ehek....

Si Penconteng said...

Enyalah ya, Audio...mek marek alu tersembur aek mirah depan PC maca maca esei ya tek! Apatek tengah minum masa ya. Hehek.

khairul onggon said...

Imejinlah mun dipolah filem cerita miak tok hahaha.. Nang penuh dengan kuasa2 lah nya..

Kmk maca mula-mula tek seyes jak.. tetiba aiyi lain macam jak cerita tok... katon pun kalah kekekekeke..

mat said...

kmk rasa mun crita tok dipentaskan jadi teater musical, nang meletop habis.. kalah teater musical PGL...nang crita tok juak paling BEST!!

Si Penconteng said...

Onggon,
Ahahah. Kamek mula-mula maca ria pun miker ya cita seyes/sedeh juak. Skali nangga tek duhal cita kribang dipolah nemiak kecik. Kedak kata Mat tek bah, nang mati akal juak maca karangan ya tek. Hehe.

Mat,
Aduheh...nang meletops box opis filem mun dipolah cita panggung wayang/teater. Kalah cita Jems Bon olehnya...apa tek banyak adengan ala-ala Otromen, Supemen, Betmen, Gaban, Pawe Renges, etc. Tahap ke-sadis-an cita tok pun ngalah cita The Exorcist juak :P

DrSam said...

salam tahun baru,

Memang kelakar. cerita macam ni boleh molotup boxoffice kalau ditukar skrip jadi filem.

Si Penconteng said...

DrSam,
Klakar kan! Haha. Mesti cikgu budak tu gelak sakan bila baca apa yang budak tu tulis. Agaknya S. Spielberg pon takde la macam ni masa nak reka plot cerita. Hehe.

Su iJamm said...

Dasat! Pastok fobia ku nak maca karangan agik.

Si Penconteng said...

Nang dasat utak nemiak tok. Tapi dalam kedasatan nya tek, elemen lucu nya koat juak.

chi chan said...

kiut:exciting:goleng2..

this thing made my day yg tgh boring tok..

waa..tima kacik kpd nemiak ya..